Norsu
posliinikaupassa
Olen vihdoin ja viimein päässyt Jarkko Rantasen kirjan
Tunteella! Voimaa tekemiseen, pariin. Tätä on paljon suositeltu ja nyt se on
edessäni. Ja toden totta, vanha elefanttivertaus istuu näkemykseeni
johtamisesta kuin hansikas käteen. Vertaus menee näin. Järkemme on
kuin ratsastaja elefantin selässä - ratsastaja yrittää hallita jotain, mikä on
sitä paljon voimakkaampaa ja suurempaa. Ratsastaja voi oppia ja kehittyä
taitavaksi, mutta on aina elefanttia heikompi. Aloitteleva ratsastaja on täysin
elefantin vietävissä – niin kuin lapset ovat täysin tunteidensa armoilla.
Parhaimmillaan ratsastajan ja elefantin tavoitteet yhdistyvät, ja elefantin
voimista on paljon hyötyä ratsastajalle. Taitava ratsastaja osaa hyödyntää
elefantin luontaisia taipumuksia ja tietää, miten elefanttia voi houkutella.
Pitkäjänteisesti ja systemaattisesti työskentelemällä ratsastaja voi kouluttaa
myös elefanttia – elefantti kesyyntyy ja oppii uusia asioita ratsastajalta.
Ratsastaja ja elefantti oppivat tuntemaan toisensa, ja molemmat oppivat
toisiltaan.
Jos siis haluamme parantaa tulosta tai työilmapiiriä tai
molempia niin kuin yleensä haluamme, niin tunteita ei sovi sivuuttaa. Herkästi
olemme asiakeskeisiä ja käytämme järkeen perustuvia perusteluita luottaen, että
tällöin ihmiset ymmärtävät järkevästi toimia oikein. Mutta mitä tapahtuukaan?
Norsu painaa menemään kuin posliinikaupassa konsanaan ja pieni ratsastaja
järjen äänellä yrittää sitä hillitä. Ei muuten paljon auta, siinä meni aika
monen tonnin edestä Wedgwoodia… Kannattaa muistaa, että ahdistus salpaa
ajattelun. ”Järkevinkään strategia ei muutu toiminnaksi, jos se ei herätä
minkäänlaisia tunteita. Ihmiset eivät riennä tehtäviinsä jos motivaatiota ei
ole. Motivaation pohjana ovat tunteet – sekä tällä hetkellä koetut, että
tulevaisuuteen liittyvät. Rahakin motivoi vain tunteiden kautta.”, toteaa
Jarkko Rantanen.
Tähän ajatukseen kiteytyy minun näkemykseni johtamisesta
tulevaisuudessa. Tulee kuunnella herkällä
korvalla työntekijöidensä puhetta, sekä sitä mitä he sanovat että ehkä vielä
hieman enemmän sitä miten he sen sanovat. Opetalla analysoimaan puhujan
tunnetila, mikä ei kylläkään ole välttämättä helppoa, mutta ei mahdotontakaan.
Sillä Jarkko Rantasen mukaan mikäli haluaa vaikuttaa muiden mielipiteisiin
täytyy heidän tunnetilansa ensin tunnistaa. Ja juuri sitähän johtaja haluaa,
vaikuttaa mielipiteisiin, että nähdään sama ja yhteinen tavoite johon pyritään
yhdessä ja hyvillä mielin. Sillä eikö juuri menestyvä yritys jossa on
erinomainen työilmapiiri ole kaikkien edun mukaista?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti