Kiitos kaikille Rantapuiston starttijaksosta!
Kotitehtävät löytyvät sivun alalaidasta kuvien jälkeen.
Jet- ryhmät ovat eläneet Mehiläisen muutoksien aikana koko ajan.
Nyt enemmän kuin koskaan. Muutoksiin vaaditaan kriittinen massa ja te olette
se massa. Ideana on miettiä maailman muutosta ja minkälaista johtamista pitää olla,
että pystymme menestymään muutoksessa. Tiedämme tulevaisuudesta aika vähän.
Tulevaisuus on epävarma. Tulevaisuus tulee olemaan sosiaalinen ja digitaalinen. Kaikki muu on vähintään epävarmaa. Pitää
pystyä navigoimaan kaaoksen reunassa johtamisessa. Johtamisen muutos on enemmän
ajankohtainen kuin koskaan. Se ei ole työvälineitä, menetelmiä tai tapoja. Se
on asennetta ja rohkeutta edetä yhteiseen suuntaan. Paljon vaativampaa, mutta
myös antoisampaa.
Mitä Luova Tuho on? Luova Tuho ravistelee organisaatioita ja
yhteiskuntaa. Työ muuttuu niin, että matalan tuottavuuden työt
loppuu ja siirrytään korkean tuottavuusasteen töihin. Tähän mekanismiin
uskotaan paljon. Rutiinityöt ja toimialat häviää ja nopeassa tahdissa syntyy
uusia. Luovuudella tuhotaan vanhat pinttyneet rakenteet ja toimintatavat. Pitää
muistaa luopua vanhoista tavoista, jotta saadaan uudet käyttöön. Synnytetään
tuottavuutta tekemällä enemmän järkevämpää työtä. Tehdään siten, silloin ja siellä
missä asiakas siitä eniten hyötyy. Nostetaan reagointinopeutta, laatua ja kehittämisen nopeutta. Uuden johtajuuden avainkysymys. Ei tehdä resursseja
lisäämällä, vaan mietitään miten olemassa olevilla resursseilla tehdään
fiksummin.
Tavoitteena on luoda uutta johtamiskulttuuria ja tehdä se
näkyväksi avoimessa digitaalisessa maailmassa. Tulevaisuus on sosiaalinen ja
digitaalinen.
1. Ryhmä. Miten tutkinto suoritetaan? Kohdennetaan opetus
värien perusteella.
2. Ryhmä katsoo avointa digitaalista maailmaa
3. Ryhmä katsoo henkilökohtaisia johtamiseen liittyviä
asioita
4. Ryhmä katsoo kirjoittamiseen liittyviä asioita.
Johtamisesta puhutaan yleensä negatiivisesti. Mutta
kuitenkin omasta esimiehestä puhutaan positiivisesti.
Avoimessa digitaalisessa maailmassa syntyy tietoja ja tiedon
omistaa asiakas itse. Tietomaailmaan tullaan omilla laitteilla. Tieto on
halpaa, sen käyttö on halpaa ja helppoa. Oppimisympäristö ei ole fyysinen tila. Avoimessa
digitaalisessa maailmassa puhutaan ubiikista oppimisesta. Asioita opitaan
lähijaksoissa, lukien artikkeleita, tutustumalla muihin ihmisiin, opitaan myös
kaikkialla muualla. Pitkin maailmaa. Olet ehkä itsekin oppinut asioita muualla kuin
luokkahuoneissa. Oppiminen joka on sidottu rakenteisiin on kilpailukyvyn suurin
haitta. Ennen töihin menoa ihminen käyttää kolmasosan elämästään koulun
penkillä jossa ajastaan jälkeenjääneet opettajat opettavat ajastaan jälkeen jääneitä asioita.
Tämän vuoksi ei tuoteta tehtäviä tai esseitä. Ei anneta
tarkistettavia tehtäviä. Osaaminen on osoitettava työssä ubiikisti. Uusi
johtamiskulttuuri on osattava tehdä näkyväksi. Pitää olla pikkuisen anarkisti oppijana.
Emme käytä suljettuja oppimisympäristöjä. Viemme kaiken ulos näykyviin
oppimisympäristöihin joita voimme käyttää hyväksemme omassa työssämme. Ei ole
enää tietohallinnon standardeja.
Oppimisympäristö on jaettu eri alueisiin.
Henkilökohtaistaminen ja uudet askeleet. Meidän on johtajina
oltava jonkin näköisiä. Johtajan on tahdottava johtaa. Muuten johtajana toimiminen ei tule
onnistumaan. Täytyy siis tahtoa johtaa ja sen pitää näkyä. Johtaminen ei ole synti tai
häpeällinen teko. Jostain syystä se on kuitenkin koulutuksessa kääntynyt niin. Esim. harva
sairaanhoitajakouluun menijä päättää olla johtaja. Yliopistolla taas moni
haluaa. Muutoksessa oleville joukoille mikään ei ole
pahempaa kuin johtaja joka on väkinäisesti tehtävässään.
Omien johtajan piirteiden tunnistaminen ei ole helppoa.
Miksi olen niin hyvä johtaja? Huomenna aamulla jokainen on kirjoittanut vihkoon
miksi on Mehiläisen parhaimmistoa johtajana. Ei hyvää kuuntelijaa jne. Vaan
miksi on hyvä johtamaan. Mikä tekee sinusta huippuvalinnan? Minkälaisen
mielikuvan rakennan itsestäni, miten brändään itseni johtajana?
Linkedin ja
Twitter. Twitter toimii tietotulvan suodattimena. 140 merkin pakettiin saat
itseäsi kiinnostavan tiedon. Nykyään kaikki uutiset tulevat ensimmäisenä
Twitteriin. Jos haluat olla edes jollain tavoin näkyvä, tee twitter- tili ja
kirjoita itsestäsi semiammatillinen kuvaus. Älä ole munapää! Laita
mielenkiintoista seurattavaa. Seuraa esim. Sosiaali- ja terveysministeriötä. Tee twiitti Ove Uljaasta heti aamulla.
Punainen ryhmä
keksii Twitter- nimen ja kuvauksen. Sininen ryhmä ottaa profiilikuvan ja
taustakuvan. Keltainen ryhmä saa mennä nukkumaan kun on tehnyt vähintään yhden
Twiitin. Samoin Vihreä ryhmä. Pikkuisen epävirallinen Mehiläisen
johtamiskulttuurin kehittäjäryhmä. Hankitaan tuhat seurattavaa ennen kotiinlähtöä!
Courserassa on mukana 120 yliopistoa joiden kurssit ovat täysin
vapaasti käytävissä kenelle tahansa. Kursseja kutsutaan Mooceiksi. Courserassa löytyy 3 tasoisia tunnistuksia ja suoritukset päivittyvät
suoraan Linkediniin. Valitkaa ryhmässänne joku joka käy yhden ensin ja opettaa
sitten muille. Yksi coursera tai joku muu kurssi. Epäillään, että courserat
yms. tulevat tuhoamaan nykyisen yliopistojärjestelmän
Vuonna 1964 tai ennen syntyneet tarvitsevat selkeitä rajoja ja
uskovat, että sääntöjä pitää olla. Ovat kilttejä ja tottelevaisia. Tämän sukupolven
mukaan on rakennettu työelämän hierarkia. Tykätään laatikoista ja toimenkuvista
ja tiettynä aikana tehdään tiettyjä asioita. Prosesseja ja hallintaa! Teollisen
yhteiskunnan malli. Tätä ennen valloillaan on ollut agraaryhteiskunta. Nyt olemme siirtymässä
yhteiskunnasta toiseen. Arvot ja rakenteet muuttuvat. Siirtyminen tapahtuu
yleisinnovaation kautta. Keräily-yhteiskunnasta agraariyhteiskuntaan
siirryttiin kaskeamisen kautta. Suo, kuokka, Jussi. Samalla
tuli uusi työnjako. Jussi kuokkii ja Miina ruokkii. On alettu ajatella ensimmäistä
kertaa työn ulkoisia motivaatiotekijöitä. Vallitsi platoniset perusarvot,
hyvyys, totuus ja kauneus.
Hyvyys on aikojen saatossa jalostunut etiikaksi ja moraaliksi.
Tahdoksi tehdä oikein. Totuus on jalostunut tiedoksi ja luonnontieteeksi. Kun
siirryttiin teolliseen yhteiskuntaan tieto ja totuus sai uuden merkityksen.
Tieto saavutti ylivallan. Alettiin ajatella hallintaa ja hallinnan kulttuuria.
Ajateltiin, että kaikki asiat voidaan ratkaista tietoa lisäämällä.
Höyrykone oli kuitenkin uusi innovaatio jolla siirryttiin
agraariyhteiskunnasta teolliseen yhteiskuntaan. 100- vuotiaissa johtamisen
käsikirjoissa johtajakäsitys on täysin erilainen kuin nykyään. Ei enää tarvitse
olla vankka ruumiinrakenteeltaan jne. mitä silloin arvostettiin. Vanhaan
johtajuuteen liittyy suuruus ja messiaanisuus. Määriteltiin työtehtävät ja
etsittiin henkilö tekemään niitä. Nykyään kuitenkin tuottavuuserot ovat
valtavia eri henkilöiden kesken. Yli puolet reklamaatioista ja työyhteisön
ongelmista johtuu huonosta vuorovaikutuksesta. Loputkin ongelmista voitaisiin
korjata hyvällä. Tarvitaan toki hyvää substanssiosaamista, mutta tarvitaan
muutakin. Olemme järjestäneet maailman koulutuksen mukaan. Ajattelemme, että
tehtävään tarvitaan aina koulutus. Ihmisellä täytyy olla juuri esim.
sairaanhoitajan pätevyys. Koulutus ei
seuraa aikaa ja nykyaikaisen työelämän vaatimuksiin ei saa oikeita eväitä
vanhoista koulutuksista.
Organisaatiot eivät
uudistu, koska lokeroimme työtehtävät ja jopa kohdistamme ne tiettyjä
tekijöitä varten. Ajattelemme myös paha työ – hyvä vapaa-aika ajattelulla. Työ
on rajattava selkeästi ja on oltava tietyssä paikassa tiettynä aikana.
Suurimpana työelämän muutoksena on ajan ja paikan määritelmän häviäminen. Työn
ja vapaa-ajan väliajoilla työtä menee hukkaan.
Työssämme mietimme
epäonnistumisia ja tiedotamme niitä hyvin hanakasti. Ajattelemme, että
tiedottamalla epäkohdista ihmiset muuttavat niitä asioita. Kissa pöydälle
nostamalla saadaan ihmiset innostumaan muutoksesta. Eivät innostu! Ei kannata
lähteä työelämässä tälläisiin projekteihin. Keskitytään olennaisiin asioihin,
eikä keskitytä epäolennaisiin epäkohtiin.
Työyhteisöissä on innostajia noin 20%. Lähtevät mukaan mihin
vaan. Ajattelevat positiivisesti muutoksesta.
20% ovat muutosvastarintaisia. Mikään ei koskaan ikinä käy.
Ankeuttajia. Kokoontuvat yhteen ja lähtevät oikein tosissaan ankeuttamaan
porukalla. Varsinkin työaikojen rajoilla. Palkitsemme jatkuvasti tätä joukkoa.
Tyhy- rahat ja johtamishuomio kohdistuu tähän joukkoon. Innovaatioiden
tekijöihin ja kehittäjiin ei panosteta läheskään yhtä paljoa huomiota. Nokialla
149 ihmisen innovaatio-organisaatiossa 80% johtamishuomiosta menee
ankeuttajille. Silloin oma energia häviää ja ankeuttaminen tarttuu. Ajattelemme,
että on fiksua olla varautunut pahimpaan. Se lamauttaa.
60% ihmisistä haluaa tehdä hyvää työtä ja ovat innostuneita
työstään. Menevät organisaatiossa sille puolelle minne kannattaa mennä. Jos
kannattaa mennä ankeuttajien puolelle ja siellä saa huomiota, he hakeutuvat
sinne. Alkaa syntyä kyynisyyttä ja katkeruutta. Aletaan muistella vanhoja ja
kaivata mennyttä. Ajatellaan tulevaisuutta levottomuudella ja epävarmuudella.
Yksi esimiesten tärkeimmistä asioista on palkita innostajia.
Kannusta, palkitse, hymyile. Älä palkitse ankeuttajia! Muuten
organisaatiokulttuuri muuttuu kyyniseksi ja katkeraksi. Muuten organisaatio
muuttuu siis boreokratiaksi. Organisaatioita vaivaa jähmeys.
Euroopan suurin julkinen sektori on nyt suomessa. Meille on muodostunut rakenteellinen pönöttämisen kulttuuri. Meidän täytyy oikeasti luopua
turhista rakenteista. Julkinen sektori Suomessa on 53% BKT:stä. Esimiehinä
meidän tehtävänä on rakentaa luottamusta itseemme ja tulevaan. Tehdään
postiviivinen tulkinta tulevaisuudesta. Ei lähdetä mukaan voivottelukulttuuriin
ja resurssi- itkuun. Laitetaan asioita perspektiiviin ja ei sokaista itseämme katsomalla vain epäkohtia.
Imatralla 2 lääkäristä tuli jatkuvasti valituksia. Toisella oli 53
asiakasta päivässä ja toisella 3. Ei nähty, että toinen otti 50 asiakasta
enemmän kuin toinen päivässä. Oltiin sokeita muulle, nähtiin vain
reklamaatioiden määrä. Jos rakennamme luottamusta tulevaan ja katsomme maltilla
asioita, voimme rakentaa luottamuksen ja luovuuden kulttuurin. Mieti kumpaan
suuntaan johdat. Oletko innostaja vai ankeuttaja? Jos kiinnität huomiota
ankeuttajiin, on kohta koko organisaatio täynnä heitä.
ICT on yleisinnovaatio joka
vie meidät seuraavaan maailmaan. Digitalisaatio on tapahtunut jo. ICT tulee
muuttamaan maailmaa enemmän kuin sähkö aikanaan. Uuden maailman ongelmia ei
voida ratkaista vanhan maailman tavoilla. Jos Henry Ford olisi alkanut tekemään
sitä mitä ihmiset halusivat, olisi hän alkanut tekemään nopeampia hevosia. Kun
autot tulivat, ne olivat vaarallisia ja kirjoitettiin artikkeleita miten
vaarallisia ne ovat. Tämä osoittaa asennetta uusia asioita kohtaan. Energian
hinnan muutos vaikutti viimeeksi yhteiskuntaamme paljon. Nyt mutoksena on
tiedon saannin muutos ja hinnan muutos. Se on uusin ja suurin muutos
yhteiskunnassamme.
Musiikkia tuotetaan nyt enemmän kuin koskaan, mutta minkään
maan bkt:ssa musiikintuotanto ei ole kasvanut. Meille syntyy uutta työtä
uudella tavalla. 14% Maltan BKT:sta tulee nettikasinoista. Nyt jo Helsingistä ja
Tukholmasta mennään Maltalle työhön pyörittämään nettikasinoa. Työ muuttuu
toisenlaiseksi, työn tekeminen muuttuu toisenlaiseksi ja koko yhteiskunta muuttuu
toisenlaiseksi. Paha työ- hyvä vapaa-aika- ajattelun merkitys muuttuu. Kaikki
ajattelevat työtä työajan ulkopuolella ja tekevät innovaatioita työajan
ulkopuolella. Nykyään katsotaan pahasti jos teet töitä työajan ulkopuolella.
Teemme jopa salaa töitä työajan ulkopuolella. Joskus kuitenkin puoli tuntia
illalla voi olla todella tehokasta ja kannattavaa.
Uusi työn tekemisen tapa
muuttuu yhteiskunnan muutosten takia, mutta myös muista syistä. Taivalkoskella
uittomiehet ja metsurit puhuivat vielä pokasahojen käyttäjistä ammattimiehinä
ja arvostivat heitä 10 vuotta moottorisahojen keksimisen jälkeen. Puhumme
nykyään samalla tavalla toimistosihteereistä ja monista muista selkesästi
katoavista aloista. Nämä työt häviävät 96% todennäköisyydellä.
Esimiehen keskeinen tehtävä on huolehtia siitä, että alaisilla on oikea
osaaminen. Kyse on siitä uudistuuko työ vai ei. Jos se ei uudistu, se loppuu
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työ mosaiikkimaistuu ja
sirpaloituu. Uusista työpaikoista syntyy yli 50% ammatteihin joita vielä ei ole
olemassakaan. Yle haki sisältökuraattoria itselleen. Sisältökuraattorin
tehtävänä on määrittää oma tehtävänsä ja tapansa toteuttaa työtään. Kyse ei ole
siitä muuttuuko maailma vai ei, vaan kyse on siitä miten nopeasti työelämä
murtuu. Pitää pystyä rikkomaan vanhoja malleja. Tehdään
kokeilukulttuuriviikkoja. Jämsän valtuuston kanssa on sovittu, että kaikki saavat
tehdä töitään juuri sillä tavoin kun tuntuu järkevimmälle ilman sääntöjä tai
papereiden pyöritystä. Teemme paljon sellaisia töitä joilla ei oikeasti ole
mitään merkitystä. Olemme synnyttäneet kehityskeskustelukulttuurin miettimättä
onko se tapa paras ja fiksu.
X- sukupolvi, eli vm65->. Tätä sukupolvea on 70%
työelämästä tällä hetkellä. Sukupolvi on tietokone- ja internetsukupolvi.
Tietää, että asiat pitää tehdä eri tavalla ja heillä on vähän ahdistunut olo. X- sukupolvi on saatu tottelemaan suurten ikäluokkien tapoja. Ovat tyytymättömiä ja
kiltisti tekevät mitä käsketään, vaikka jurppii. Ymmärtää, että rahan takia
pitää olla töissä, mutta kokevat vaikeuksia sopeutua yhteiskunnan normeihin.
Y- sukupolvea on 30%. Arvomaailma on erilainen. Työn
merkitys on keskeinen asia. Ei suostuta tekemään asoita lampaana väärällä
tavalla. Sisäinen motivaatio on tärkein juttu. Motivaation pitää tulla sisältä.
Eivät innostu jumppalipuista ja kunniamerkeistä. Haluavat sisältöä ja vapautta.
Haluaa itse päättää miten, missä ja milloin työtä tehdään. Haluavat kunnon
välineet. Kärsimätön sukupolvi, eivät halua odotella tietokoneen käynnistelyä.
Polarisaatio on täysin uudenlainen. Koulutus ja ammatit menee eri tavalla sekaisin.
Nyt voi menestyä ne kenellä ei ole mitään koulutusta ja eri ammateissa menestyy
eri ammattikuntien työntekijät. Ennen mentiin sukujen mukaan, X- sukupolvi
menee harrastutsten mukaan ja Y- sukupolvi esim. tapahtumien ja lapsuuden
kaveriporukoiden mukaan. Toimii aivan eri tavalla aiemmat sukupolvet. Erittäin
korkea moraali ja korkea eettisyys. Ei suostu ympäristörikoksiin samalla
tavalla kuin X- sukupolvi. Y- sukupolveen kuuluu vapaus. Vakituinen työpaikka
ei ole enää samalla tavalla arvostettua, mutta toki raha on jollain tavoin.
Raha tulee vain eri tavalla kuin ennen. Koulutuksen merkitys on pienentynyt ja
nykyään koulutuksen eteen ei tarvitse tehdä samanlaisia uhrauksia.
Suomessa on noin 4000 bloggaajaa ja tubettajaa jotka elävät
sillä. Työelämässä tapahtuu maailmanluokan muutos siten, että asetelmat
keikahtaa toisin päin. 2022 työelämässä alle 40- vuotiaita on enemmän kuin yli
40- vuotiaita. Mahdollisuus vanhoille ikäluokille säiltyttää työelämä sellaisena
kuin se on ollut on täysin 0.
Ajattelemme paha sosiaalinen yhteisöllisyys – hyvä fyysinen
yhteisöllisyys- ajattelu. Ajattelemme, että netissä vietetty aika aiheuttaa
syrjäytymistä. Emme ajattele, että myös netissä voi olla yhteisöllisyyttä ja
yhteisöjä ja ne ovat syrjäytymisen ehkäisyn keinoja.
Parviälyllä tarkoitetaan, että yksinkertaiset agentit voivat
ratkaista monimutkaisia ongelmia. Käyttämällä digitaalisen maailman välineitä
esim. luennoilla voimme hakea tietoa kattavammain kuin vain kuuntelemalla. Onko
järkevää kieltää nuoria käyttämästä kännyköitä tunnilla, vai pitäisikö heitä
kannustaa käyttämään niitä tukevina välineinä? Meidän on opeteltava olemaan
maailmassa mukana monelta eri kantilta.
Digitaalinen maailma tarjoaa täysin odottamattomia
ratkaisuja. Vammainen ihminen voi olla huippuasiantuntija netissä.
Sydänleikkauksen läpikäynyt asiantuntija voi olla verkkomaailmassa täysin
työkykyinen, vaikka ei rakenteellisessa maailmassa voisi ollakkaan. Meidän on
vaikea hyväksyä, että meillä on toisenlaisia arvoja. Työelämän on pakko
muuttua.
Ajattelemme, että esim. festivaalit eivät ole sopivia syitä
vapaapäiville. Emme voi arvottaa omien arvojemme perusteella toisten ihmisten
arvoja. Meidän ainut keino on ottaa askel ja siirtyä digitaaliseen maailmaan.
Maailma on toisenlainen ja se ei muutu enää menneeksi maailmaksi. Ei pidä arvostella
toisten tapaa elää.
Ihmiset sietää paljonkin rutiineja, mutta on oltava vapautta
tehdä jäsennyksiä. Työterveyspalveluissa tulee suuria muutoksia jatkossa.
Tavoitteet ovat erilaisia. Olemassa olevissa rakenteissa ei voida valita, vaan
rakenteita on muutettava. Uudessa työelämässä ei pärjää jos ei ole ahkera ja
valmis tekemään töitä. Ahkeruus ja aikaansaaminen ovat perusedellytyksiä.
Työterveystarkastuksia voidaan tehdä miten, missä ja milloin vain, mutta niitä
olisi tehtävä paljon. Vapaus valita miten työn tekee, mutta pitää tehdä
tehokkaasti.
Tehtävä:
Tehtävä 1. Valokuvausryhmä. Pinterest- taulu johtamisesta.
Tehtävä 2. Tietokilpailu, eli tentti. Mitä mieltä olette
asioista ja mitä haluatte puhua. Mitä muut ovat ajatelleet ja mitä ovat
oppineet? Kahoot- nimisellä välineellä. Erittäin viihdyttävä visa! Noin 10
kysymystä joissa on 4 väittämää josta yksi on oikein.
Tehtävä 3. Elokuva nykyaikaisetsta työelämästä ja tulevaisuuden
johtamisesta. Vihreä ryhmä. Välineenä imovie tai vastaava.
Tehtävä 4. Talkshow, Stand- up komiikkaa.
Keskiviikko 4.11.2015
Ove Uljas 4.11 aamupäivä
JET on erittäin tärkeä osa menestymistä. Voimme valmistaa
esimiehiä kohtaamaan muuttuvan maailman. Koskaan ei tulla menestymään jos ei
voida luoda tilannetta missä esimiehet voivat johtaa joukkoja muuttuvissa
tilanteissa. Tyynessä vedessä pystyy purjehtimaan kuka vain, mutta aallokossa
kipparin taito punnitaan.
Jokaisella liiketoimintalinjalla on 5 vuoden
liiketoimintasuunnitelma. Haastavina aikoina pitää olla enemmän vaihtoehtoja
käytössä ja erilaisia skenaarioita mietittynä.
Organisaatio on saatava liikkeelle siten, että kaikki
soutavat samaan suuntaan. Jokaisella oltava mielessä miten itse voin tehdä asioita
tavoitteen saavuttamiseksi.
Yleensä ne organisaatiot missä vatuloidaan ongelmia,
pärjäävät keskimäärin huomattavan paljon huonommin markkinakentällä kuin
organisaatiot jotka keskittyvät tulevaisuuteen ja kehittämiseen.
Rakennetaan yhdessä uutta yrityskulttuuria. Oman panoksen
tarjoaminen on erityisen tärkeää. Luodaan siis yhdessä jotain uutta, joten
jokaisen panos on yhtä tärkeää.
Jaana Utti 4.11 iltapäivä
Opiskellaksesi sinun ei tarvitse mennä
mihinkään fyysiseen paikkaan opiskellaaksesi. Käytä rohkeasti esim. Tahdon
Coachingia- palvelua!
Suuri osa johtamisesta on ihan normaalia johtamisen
kehittämistä. Omassa työssä osoitetaan ammattitaitoa erilaisilla teoilla.
Tutkinnossa näytetään siis vain osaamista. Näytetään kahdessa osassa. On
johtajana toimimisen osuus ja valinnainen osuus. Tutkinnon näytöt tehdään
näkyviksi muilla tavoin kuin kirjoittamalla raportteja. Käytämme videoita,
kuvia, ääntä ja näytelmiä. Vältämme paperia viimeiseen asti.
Kotitehtävä 1: Twiittaa Mehiläinen- tunnuksella ja tarkista,
että olet tehnyt Twitter- tilin itsellesi. Seuraa Tamoraa!
Kotitehtävä 2: Palkitse Innostajia! Lopeta Ankeuttajien palkitseminen
ja unohda heidät. Etsi oma jämäkkä johtajuutesi. Johda sitä mitä saadaan aikaan
ja älä kiinnitä huomiotasi ainoastaan siihen miten kukakin on paikalla. Unohda
myös turha miellyttämisen halu. Ihmiset pitävät jämäkistä ja selkeistä
johtajista. Johtajana tehtäväsi on johtaa ja viedä tiimisi toteuttamaan
tavoitteet.
Johtajana et ole välttämättä enää edellisen tiimisi jäsen,
vaan olet sen johtaja. Se vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin ja
ryhmädynamiikkaan.
Tarvitsemme oikeasti suoria sanoja ja selkeää liiketoiminnan
tekemistä.
Kotitehtävä 3: Kirjoita blogikirjoitus. Joko yksin tai ryhmäsi
kanssa. Blogi on teidän viesti teistä ulospäin. Mitä ajattelette johtajuudesta.
Pientä pullistelustrategiaa ulospäin. Kirjoita filosofista tekstiä
johtajuudesta. Mitä ajatteletta ja millaista johtajuus tulee olemaan
tulevaisuudessa. Esim. ”Ankeuttajat tappavat innostuksen”. Blogikirjoituksessa
otsikko on hyvin tärkeä. Se voi olla hieman mystinen. Kirjoitus voi olla melko
lyhyt ja on aina hyvä jos kirjoituksessasi olisi kuva. Mitä johtaminen on, mitä
se tulevaisuudessa on. Miten toimintaympäristö muuttuu?
Käy katsomassa esimerkkejä esim. täältä https://kestavataloudenjohtaminen.wordpress.com/
Kotitehtävä 4: Ajattele omaa suhtautumistasi uusiin asioihin ja muutoksiin.
Ajattelemme vanhuksen olevan hoivan kohde, samalla tavalla
kuin ajattelemme oppilaan olevan opetuksen kohde.
Diakoniasäätiö Foibessa ostettiin tabletit kaikille tehostetun
palveluasumisen asukkaille. Kyynikot miettivät, että pitää ostaa kurssi
vanhuksille ja moni kritisoi, että ei ole tullut lähihoitajaksi opettaakseen
tablettien käyttöä. Asiakaslähtöisesti ajateltuna on tärkeää, että vanhuksilla
on mahdollista käyttää tablettia eikä keskitytä negatiivisiin asioihin. Millään
palvelulla ei ole mitään merkitystä jos se ei ole saavutettavissa.
Meidän kaikki palvelut ovat rakenteellisessa maailmassa ja
käyttö on vähintään hölmöä. Pienillä innovaatioilla ajateltuna asiakashyödyn
näkökulmasta lähestyttynä voimme tehdä valtavia muutoksia.
Tee joku teko missä käännät tuotantolähtöisen toimintamallin
asiakaslähtöiseksi.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista